ei diginatiivi kuva

 

Internetmarkkinointi on TV-, radio- ja printtimarkkinointiin verrattuna kaikkein nopein, tarkin ja mitattavin markkinoinnin muoto, jonka tulisi olla erottamaton osa jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa. Sen tärkeydestä kertovat myös tilastot ja trendit. Jos aika on kortilla, huomio ainakin nämä:

1. Somejätti Facebook on ilmoittanut vähentävänsä orgaanisen (maksuttoman) mainonnan näkyvyyttä edelleen. Muut sosiaalisen median kanavat seuraavat esimerkkiä. Jos siis haluat tavoittaa asiakkaasi somessa, on sinun otettava somen maksullinen mainonta käyttöösi. Onneksi se on verraten edullista ja jo pienehköllä summalla saat tuotteellesi / palvelullesi mukavasti näkyvyyttä.

Luonnollisesti myös kilpailijasi toimivat näin. Erottuvuus löytyykin sisällöistä ja viime vuosina kovasti puhuttanut sisältömarkkinoinnin voittokulku jatkunee edelleen. Yksi kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Miten vaikuttaakaan liikkuva kuva? Sisältömarkkinoijan kannattaa satsata videoihin. Tämän tueksi pari faktaa viime vuodelta:

• 79 % kuluttajista tutustuu uuteen tuotteeseen mieluummin katsomalla siitä videon kuin lukemalla.
• 84 % kuluttajista on ollut valmis ostoksille sen jälkeen, kun he ovat nähneet brändin videon
(Löysin faktat täältä

2. Mainonnan kohdennus yhä tarkemmille segmenteille vahvistaa asiakaskokemuksen henkilökohtaisuutta. Kiireinen verkko-ostaja valitsee tuotteen, joka vetoaa tunteisiin ja palveluntuottajan, joka aidosti kuuntelee. Mahdollisimman henkilökohtaiset ja kohdennetut sisällöt ovatkin yksi tulevan vuoden nousevista trendeistä. Verkkosivuston analytiikka on tässä iso apu: voit seurata kuka sivuillasi vierailee, mihin aikaan ja mitä he siellä tekevät - ja kohdentaa markkinointisi sen mukaan.

3. Markkinoinnin kohdennus tuo hyviä tuloksia, mutta tämän päivän valveutunut kuluttaja nostanee esiin myös relevantteja kysymyksiä tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan liittyen. Todellinen tietosuoja on myyntivaltti. 55% kuluttajista kertoo jättäneensä ainakin kerran ostoprosessin kesken tietoturvaan liittyvän epävarmuuden vuoksi. EU:n tietosuoja-asetus GDPR  on osoitus siitä, että huolet on noteerattu myös lainsäädännössä.

4. Huomioi internetmarkkinointisi yhteispeli: älä erehdy ajattelemaan somekanavia erillisinä palikoina ja yrityksesi kotisivua kokonaan toisena. Kotisivu on markkinoinnin pelikentän kotipesä, jonne muut kanavat ohjaavat liikennettä. Eri sosiaalisen median eri kanavilla on omat mobiili-aplikaationsa, jotka on luotu helpottamaan navigointia ko. kanavassa matkapuhelimella tai tablet-laitteella. Internetmarkkinoinnin kotipesäsi tulee olla luonnollinen osa tätä mobiilijatkumoa. Varmista siis kotisivujesi responsiivisuus. 75% internethauista tehdään mobiililaitteella. Jos kotisivusi eivät sovi mobiilikäyttöön, hakee ostaja tuotteen tai palvelun mobiilisti jostain muualta.

Lilla Jokinen, koulutuspäällikkö, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari

Ps. Lisää vinkkejä uusimmista trendeistä ja hyvän startin internetmarkkinoinnin maailmaan saat myös näppärästi Riihimäeltä 15.3. Lue lisää tästä.