Iskulla en tarkoita mitään dramaattista tekoa, vaan selkein viestein toteutettua tieto- ja markkinointi-iskua pääkaupunkiseudulle, jossa ihmiset ostavat huumassa uusia ja kallishintaisia asuntoja.

Taakse ovat jääneet 2000-luvun vuodet, jolloin asukasmäärämme lisäykset olivat satoja. Muistanpa vuoden 2006, jolloin talousalueemme väestön nettolisäys oli 1 060. Kauppakamarissa on monessa keskusteluforumissa noussut esille huoli talousalueen asukaslukukehityksen ja vetovoiman hiipumisesta. Moni kysyy, mistä tämä johtuu?

Yksi merkittävä vaikutus on varmasti sillä, että pääkaupunkiseudulla on rakenteilla tälläkin hetkellä reilut 3 000 uutta asuntoa. Tähän reilun lisän antaa myös silmiin pistävät radan varsille rakentuvat uudet asuinalueet.

Ei riitä, että alueemme sijaitsee kasvukäytävällä. Meitä ei pidemmän päälle ilahduta se, että vain kasvukäytävän päät, Helsingin seutu ja Tampere kasvat. Alue ei kasva tässä tilanteessa itsestään. Meneillään on reipasotteinen kilpailu veronmaksajista, uusista asukkaista, yrityksistä. Emme voi jäädä vain sivusta seuraamaan tilanteen kehittymistä.

Nyt tarvitaan aktiivista ja kirkkain viestein höystettyä markkinointia ja alueen tunnetuksi tekemistä. Meillä onkin paljon kerrottavaa. Voimme kertoa, että täältä saa uuden kodin huomattavasti pienemmällä summalla kuin ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla. Asumisen ja elämisen kustannukset ovat kohtuullisemmat kuin pääkaupunkiseudulla. Rahaa jää näin ollen harrastamiseen ja elämiseen. Täällä on kasvavia yrityksiä, työtä ja opiskelumahdollisuuksia. Täältä pääsee myös entiseen malliin helposti muualle töihin, kun saimme lähijunavuorotkin takaisin. Lähikaupunkien kulttuuririentoihin on helppo lähteä, jos alueen omat elämyspalvelut eivät tyydytä kaikkea kulttuurinälkää. Lentokenttä ja satamat ovat lähellä. Täällä ovat lähellä myös arjen tarvittavat palvelut. Luontokin on ympärillämme.

Tätä positiivista kerrottavaa olisi vaikka kuinka, mutta siinä se onkin. Pitää kertoa. Nyt jos koskaan pitää takoa kun rauta on kuumaa ja ihmiset haluavat ostaa uusia koteja. Ilman tietoa on vaikea lähteä kartoittamaan uusia asumisen mahdollisuuksia ja ostamaan perheelle kotia. Meillä jokaisella on mahdollisuudet ja oikeastaan velvollisuuskin viestittää ja tehdä aluettamme tunnetuksi. Kauppakamarin aluekehitysvaliokunnan viesti kunnille on selvä. Kuntien pitää varautua ja sijoittaa tulevaisuuteen. Nyt tarvitaan aktiivista ja selkeää markkinointia oikeille, ostoherkille kohderyhmille. Kauppakamarikin lupaa kantaa kortensa kekoon aluetunnettuuden parantamiseksi.

Anne Pevkur
toimitusjohtaja, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari